torsdag 2 augusti 2007

Historia - hur jag kom in på glasblåsaryrket.

Om vi då först ska dra lite kort från allra första början.
Föddes 1985 ,relativt sent på året, i Västerås. Växte upp i den lilla staden Sala i Västmanland, där jag redan som bitteliten utvecklade ett stort intresse av glas (och konst i det stora hela). Under uppväxten kom jag fram till att jag nån gång i mitt liv skulle blåsa glas. Nån gång visade sig bli bra mycket tidigare än jag hade trott. När jag i slutet av nian i högstadiet besökte vår SYO,fick jag reda på att det fanns något så passande som ett glasgymnasium man kunde söka till. Jag sökte, och fick snart reda på att jag kom in på Orrefors glasskola i Småland. Jag tackade ja, och den hösten flyttade jag, ännu som 15 åring, ner till Orrefors där jag även fick tag i min första egna lägenhet. Dagarna när man går på ett glasgymnasium födelas ungefär såhär: tre dagar glasundervisning, två dagar teoretiska vanliga ämnen (som tex matte,engelska,ja ni vet, den biten). Såklart var dagarna på glasskolan favoriten! Mer ingående så var även dagarna på glasskolan uppdelade, i sk varma och kalla delen. Det innebär att man halva dagen blåser glas, och den andra halvan så gör man efterarbetet på det avsvalnade glaset.
När man sedan påbörjar tredje året på gymnasiet på Orrefors glasskola blir man förflyttad upp till Orrefors glasbruk, där utbildningen såklart fortsätter.
Kort och gott, jag gick tre år på Orrefors glasskola innan jag tog studenten våren 2004.
Jag har nu flyttat tillbaka till Sala, och har under en längre tid planerat för en egen hytta här, men det är först nu som det faktiskt börjar hända någonting, och det är det jag kommer berätta om på den här sidan. Så hoppas det kan underhålla någon!

1 kommentar:

Anonym sa...

Go go go! :D..
Härligt o se att dina drömmar utvecklas till verklighet!

Du är en inspiration att lyssna till ;)

Hälsningar från Andreas L.